pantherwoman.blogg.se

Välkommen till min blogg som i huvudsak handlar om mig, min vardag och mitt liv som fitnesstjej, sambo, lärarstuderande och världens största djurvän.

Dagsformen offseason

Kategori: Träning och hälsa

Jag har inte satsat på någon form av deffning i år, varken inför sommaren eller kommande tävlingar. Pga av en omtumlande termin i skolan å mer därtill så har orken inte funnits där. Jag har ätit inprincip vad jag velat med undantag från transfetter och sådant skräp, ibland även hur mycket jag velat. Trots detta ser jag stora skillnader konturmässigt i jämförelse för bara några månader sen.

Många verkar tro att man inte kan äta onyttigt när man tränar. "Du äter väl inget onyttigt?" Eller "sånt där äter väl inte du?" är två jättevanliga frågor jag får när det egentligen är precis tvärt om. Jag kan äta vad jag vill för att jag vet att jag gör av med det och hur. Det krävs oerhört mycket energi för kroppen att underhålla muskelmassan, och ännu mer att bygga upp den. Mer muskler = mer energi i förenklad form, givetvis vill den ha rätt typ av energi vid rätt tidpunkt för att må som bäst å det kan jag erkänna att jag slarvat lite med, jag är inte mer än mänsklig jag heller :).

Mitt fokus senaste tiden har varit på riktigt tung styrketräning med färre reps, jag har dessutom världens bästa träningspartner så jag har kunnat lassa på så mycket att jag inte orkat reppa utan support vilket har gett mig mina resultat lite fortare. Det är också en fördel med träningen, kroppen använder sig av fett som energi både vid träning, uppbyggnad och återhämtning, även när du sover. Tjejer (oftast) som tror att man blir stor som ett hus av att lyfta tyngre kan inte ha mer fel, det tar massor av år med tung träning i samband med diet, kost, tillskott och mycket sömn. Det krävs mycket tålamod och sker definitivt inte över en natt. Lägger upp en bild där jag poseringstränar vilket inte är min starka sida än :).

Idag är det vila.

Ha det gött!

Kommentarer

  • Allhjälpen i Umeå AB säger:

    Hej

    Har du eget schem asom du gjort själv vid träning?

    Svar: HejJag tränar efter hur min arbetsvecka ser ut, sätter dock ihop både kost och träning själv =)
    Pantherwoman

    2012-07-18 | 11:31:58
    Bloggadress: http://www-allhjalpen.se

Kommentera inlägget här: